vrijdag 6 september 2013

Paravion: Verlangen naar Oriëntaals Amsterdam

In 'Paravion' van Hafid Bouazza vervagen de grenzen. Als in een Arabisch sprookje verkent de Marokkaans- Nederlandse schrijver de wereld tussen werkelijkheid en fantasie. De dingen zijn niet wat ze lijken en de zoektocht naar geluk eindigt in een mirage, een luchtspiegeling. 'Paravion' zet de wereld op haar kop.

Per vliegend tapijt de rijkdom tegemoet

'Paravion'. De titel doet denken aan mystieke oorden, plekken om van te dromen. De vader van de hoofdpersoon uit 'Paravion' raakt zo geobsedeerd door de naam dat hij vrouw en ongeboren kind achterlaat en per vliegend tapijt vertrekt richting die mythische plek. Alle andere mannen uit Morea volgen hem uit argwaan en zo blijven de vrouwen en kinderen achter. De mythische plek blijkt echter totaal niet exotisch te zijn.

Economisch welvaart zonder mannen

De lezer weet in het begin nog weinig over Paravion. Het is een stad die tevoorschijn komt aan de horizon, maar niet voor alle personages uit het boek van Hafid Bouazza te zien is. Een mirage die wellicht ook niet voor iedereen interessant is, want alleen zij die er economisch vooruit op willen gaan, worden aangetrokken door de stad. De vrouwen bewenen het vertrek van hun mannen, maar hun dochters die op miraculeuze manier allen in eenzelfde nacht verwekt zijn, denken daar anders over en nemen het recht in eigen handen. Morea bloeit economisch op.

Fantastische ervaringen van een man

De hoofdpersoon Baba Baloek is de enige manspersoon van dezelfde leeftijd als de vrouwen. Zijn moeder is gestorven op het kraambed en hij wordt door twee heksen, een Siamese tweeling verzorgt. Zij sturen hem het land op, waar hij als geitenhoeder in contact komt met een onbekend, maar oogverblindend mooi meisje die hem leert lief te hebben. Al snel weet hij met de opgedane kennis alle meisjes in Morea met liefde en aandacht te bekoren. Maar het is slechts voor even, zo waarschuwt zijn lerares hem. De mannen, jaren wonend in Paravion, blijken andere plannen te hebben met de meisjes. En ook Baba Baloek zal zijn lessen vergeten.

Weerspiegeling geluk

De dingen in Morea zullen waarschijnlijk nooit veranderen. En dat verre Paravion, dat veel weg blijkt te hebben van Amsterdam, weerspiegeling van geluk, roept weerzin en onbegrip op. "''Alles is nat in dit land. En dat fietsen maakt de vrouwen alleen maar wijd.'" (2009: blz. 155) zo laat Hafid Bouazza één van zijn personages zeggen. Exotisch Amsterdam met al haar beloften, maakt maar weinig waar. Geluk, al lijkt het of je er even van mag proeven, blijft een luchtspiegeling

Dit is misschien ook leuk om te lezen:

Geen opmerkingen: