• Steve Tesich
  • 'Karoo'
  • Prometheus, 2013
  • Vertaling uit het Engels: Mario Molegraaf
  • Oorspronkelijke titel: 'Karoo, a novel'
  • Vintage, 1999 ( eerste uitgave 1998)

Op een vertaling van de roman 'Karoo' van scenario- en romanschrijver Steve Tesich hebben we meer dan tien jaar moeten wachten. Maar het is het wachten waard geweest. De roman 'Karoo' is als het zien van een film; de personages zijn herkenbaar en de situaties beeldend beschreven. 'Karoo' is heerlijk origineel en verrassend anders.

Stereotype in de filmindustrie

Je zou Saul Karoo, hoofdpersoon uit 'Karoo' van Steve Tesich zo herkennen als je hem op straat zag lopen. Een man die de vijftig is gepasseerd, een beetje slonzig gekleed al komt hij om in het geld en laat hij absurde fooien achter. Een alcoholist en kettingroker, altijd op zoek naar aandacht en totaal gevoelloos naar anderen. In gezelschap een arrogante, egoïstische man zonder enig gevoel voor humor, die alleen maar uit zijn nek kan lullen. Door dit prachtige stereotype beeld dat Tesich van Karoo schept, heb je vanaf het begin al een gruwelijke hekel aan de man.

Vol van karakter,maar willoos

Steve Tesich was naast romanschrijver ook scenarioschrijver. Zijn hoofdpersonage Saul Karoo is zo goed uitgebeeld, dat het lijkt alsof 'Karoo' geen roman is, maar een film.  Maar, Tesich maakt gebruik van de voordelen die een roman biedt boven een film en verdiept zich in Karoo's gedachtegang. Deze is vaak subliem beschreven en leidt tot hilarische en bizarre situaties. Al lijkt hij zelfvoldaan, het ontbreekt Karoo aan wilskracht en zelfdiscipline. Iedere keer wanneer hij zijn leven wil beteren, wordt hij door zijn gesprekspartner op andere gedachten gebracht. Uiteindelijk is Karoo een lafaard, hij gaat moeilijkheden uit de weg.

Bijzondere hypochondrie

Die moeilijkheden heeft hij vooral met zijn vrouw, zijn geadopteerde zoon Billy en zijn opdrachtgever Cromwell. Het lukt hem niet van zijn vrouw te scheiden, hij noemt het een scheidingsziekte. Hij probeert te vermijden alleen met iemand te zijn, maar vooral met Billy (ook dat is een ziekte) en hij lijdt aan de Cromwell kwaal. Iedere keer belooft Karoo zichzelf dat hij zich nooit meer zal inlaten met Cromwell, maar iedere keer weet Cromwell hem weer in te palmen.

Roman over filmindustrie

Saul Karoo is herschrijver van filmscripts en is hierdoor nauw verwant met zijn schepper Tesich. Tesich beschrijft de filmindustrie vol geur en kleur.  Cromwell is een uiterst slecht man die van ieder fantastisch script iets afschuwelijks wil maken.  In 'Karoo' heeft Cromwell een script in handen van een groot filmregisseur. Karoo verzet zich en als lezer hoop je intens dat hij de opdracht zal afslaan, al weet je wel beter.

Uitstel is gedwongen afstel

Door het filmscript komt Karoo per toeval in contact met Leila, de biologische moeder van zijn zoon. Hij wordt verliefd op haar en zij op hem, maar hij heeft de moed niet om haar te vertellen dat hij haar zoon heeft geadopteerd. Dus besluit hij zijn zoon uit te nodigen, in de hoop dat hij dan wel in staat is beiden te vertellen dat zij familie zijn. Maar, Karoo blijft het uitstellen, totdat het te laat is en het onvermijdelijke gebeurt. Karoo negeert de signalen en zoekt een uitvlucht. Een uitvlucht die zijn leven drastisch zal veranderen.

Leven herschreven

Op dit punt verandert de toon van de roman even plotseling als het verhaal zelf. De klucht verandert in een grimmig drama met de nodige slachtoffers. En Karoo, de man die trots is dat hij geen ziektekostenverzekering heeft, blijft niet gespaard. Terwijl hij zijn leven en daden overdenkt,  creëert Cromwell een ware mediasensatie rondom Karoo, Billy en Leila.

Geen opmerkingen: