- Connie Palmen
- 'Het geluk van de eenzaamheid'
- Athenaeum- Polak & Van Gennep, 2009
Het tweede deel in de essayreeks 'Over de roman' is getiteld 'Het geluk van de eenzaamheid' en werd geschreven door Connie Palmen. De schrijfster, bekend van romans als 'De wetten' en 'De vriendschap' en essaybundels als 'Een kleine filosofie van de moord', toont in dit werk aan dat de werkelijkheid niet kan bestaan zonder fictie en vice versa en hoe schrijvers door hun visie op de werkelijkheid te geven het geluk van de eenzaamheid kunnen creëren bij zichzelf en bij de lezer.
‘Voor mij ligt de betekenis van de roman in het onthullen van de fictie in de werkelijkheid en omgekeerd, van de werkelijkheid in de fictie”.(1)
Poëtisch essay over fictie
‘Het geluk van
de eenzaamheid’ is een filosofische verhandeling over fictie. Zelf geeft schrijfster Connie Palmen aan dat
ze dit werk ziet als een poëtisch essay; dat zij bepaalde aspecten voortdurend repeteert, zou zo in het licht kunnen worden gezien van haar bevlogenheid en haar passie voor het schrijven. Aan de hand van haar
persoonlijke drijfveren aangevuld met citaten van auteurs die zij bewondert en
haar inspireren, gaat Palmen in op het doel van fictie en het doel dat de
romanschrijver voor ogen heeft.
Creatie van de werkelijkheid
De hoofdgedachte
in ‘Het geluk van de eenzaamheid’ is dat er geen werkelijkheid is zonder
fictie (en vice versa). Iedere werkelijkheid is gemaakt; we creëren onszelf en de wereld om ons
heen aan de hand van verhalen over onszelf, over anderen. De wereld waarin wij
leven is een combinatie van de werkelijkheid en fictie. Een romanschrijver kan de werkelijkheid zien
als iets dat verborgen is en aan de lezer onthult moet worden of als iets dat
verstrengeld is met de fictie.
Literatuur als ontdekkingstocht
Het is de manier
waarop hij de fictie aan de mensen brengt wat hem maakt tot schrijver van
lectuur of literatuur. Lectuur geeft de werkelijkheid weer als een hapklare
brok, het is het idee van de massa , het gangbare. Literatuur is voortdurend op zoek naar een
manier om het vertrouwde los te laten, wil origineel zijn en de lezer van het
geluk van de eenzaamheid te laten proeven door deze continu een andere werkelijkheid
te presenteren en zo het gevoel te geven dat hij een unieke ervaring opdoet, iets nieuws
ontdekt.
De realiteit van de schrijver en het geschrevene
Om deze ervaring bij de
lezer te bewerkstelligen moet de schrijver zichzelf bloot durven geven. Het is via
de stijl die hij hanteert, dat hij zichzelf onderscheidt van de anderen. Alhoewel
de schrijver zich altijd deels moet schikken met de regels die het genre van de
roman hem oplegt, zal hij in zijn poging naar originaliteit gaan experimenteren
met een van haar traditionele pijlers ( genre, verhaal, plot, structuur,
protagonist, thematiek). Aldus Palmen.
De kracht van de herhaling
Palmen doet in ‘Het
geluk van de eenzaamheid’ haar best aan te tonen wanneer een werk literatuur
is, wanneer een schrijver zich een professional mag noemen en wanneer een werk
goede fictie is die leidt tot het door haar benoemde geluk van de eenzaamheid.
Uiteindelijk weet ze weinig argumenten te noemen en vormt ze de paar die ze
heeft via onmogelijke kronkels om om ze vermengd met een filosofische gedachtenstroom keer op keer
weer her te gebruiken. Helaas voegt het
daardoor weinig toe aan het betoog dat A.F.Th. van der Heijden hield in het
eerste deel van deze essayreeks ‘Over de roman’.
Dit is misschien ook leuk om te lezen:
(1) Connie Palmen, 'Het geluk van de eenzaamheid'. Athenaeum- Polak & Van Gennep, 2009: blz 21.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten
Help deze blog interactief te houden en reageer hier!